حوزه شهدای گمنام بسیج دانشجویی

دانشگاه پیام‌نور مرکز بندرعباس

حوزه شهدای گمنام بسیج دانشجویی

دانشگاه پیام‌نور مرکز بندرعباس

مسئولان دانشگاه پیام نور می‌گویند مگر قرار است هر کس اعتراضی می‌کند ما پاسخگوی آن باشیم؟ نامه نوشتند یا کمپین تشکیل دادند، خب بدهند!

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آخرین روزهای تابستان 95 در حالی سپری می‌شود که حاشیه‌ها، دانشگاه‌ها را به تلاطم انداخته‌اند. برای عده‌ای از دانشجویان هفته‌های آخر شهریور همیشه نحسند؛ هفته‌هایی که با برگه تسویه حساب و اجاره بهای خوابگاه یا احیانا تخلیه آن به علت عدم پرداخت شهریه یا انتخاب واحد دانشگاه که اگر دیر بجنبی به سرعت ماورای نور ظرفیت صفرش برایت باقی می‌ماند مواجه می‌شوی.

 

دانشجویان دانشگاه پیام نور هم با شنیدن خبر افزایش 18 درصدی شهریه ثابت پا به میدان حوادث غیرمنتظره آخر شهریور گذاشتند؛ خبری که گفته می‌شود تازه نیست و هر سال طبق یک رسم نانوشته که قانونگذارش هیئت امنای دانشگاه پیام نور کل کشور است اجرا می‌شود. خبری که مسئولین آن یکی در میان اظهارات ضد و نقیضی برایش ردیف می‌کنند. معاون آموزشی می‌گوید افزایش شهریه ثابت فقط برای ورودی‌های جدید است و ورودی‌ سال‌های گذشته همان مبلغ خود را واریز می‌کنند؛ از طرف دیگر مدیر روابط عمومی معتقد است هرساله دانشجویان باید ۳۵ هزار تومان برای برنامه‌های فرهنگی به دانشگاه پرداخت کنند که این مبلغ هر سال به همراه شهریه متغیر از دانشجویان اخذ می‌شد اما امسال مشکلی در سیستم ایجاد شد و این مبلغ به شهریه ثابت دانشجویان اضافه شد.

 

یکی از دانشجویان معترض که در مقطع کارشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کند، در این مورد می‌گوید: طبق گفته مسئولین دانشگاه پیام‌نور، شهریه ثابت ورودی‌های قدیمی این دانشگاه نباید افزایش می‌یافت اما دانشجویان هنگام انتخاب رشته با ورود به سیستم گلستان متوجه شدند شهریه ثابت افزایش یافته است و هنگامی که شهریه ثابت کاملا پرداخت نشود، دانشجو نمی‌تواند ثبت نام و انتخاب واحد کند.

 

صدای اعتراض دانشجویان به خاطر این افزایش‌های بی چون و چرا که هیچ دلیل و منطقی سقراطی و افلاطونی در کَتشان نمی‌رود بلند شده است. آنها می‌گویند طبق قانون، شهریه ثابت در تمام طول تحصیل هر دانشجو باید ثابت بماند اما در دانشگاه پیام نور به عینه نقض می‌شود. متاسفانه در سال اخیر دانشگاه پیام نور شیب تند افزایش نرخ شهریه‌ها را طی کرده و پیش بینی می شود با ادامه این روند در نهایت با دانشگاه خود بر سر ادامه تحصیل و شرایط آن به مشکل بربخورند.

 

این دانشگاه نخستین روزهای شروع کار خود را از مهر سال ۶۷ و با شعار «آموزش برای همه، همه وقت و همه جا» آغاز کرد اما اکنون وقتی از مسئولین آن علت اعتراض دانشجویان و جو متشنج میان آنها و مسئولین را جویا می‌شویم صراحتا می‌گویند: به ما ربطی ندارد! گواه این مدعا تماس تلفنی بود که با حسنی معاون مالی و اداری دانشگاه پیام نور داشتیم وی در خصوص اعتراضات دانشجویان به افزایش شهریه ثابت برای سال تحصیلی جدید می‌گوید: هر سال براساس مصوبه هیئت امنای دانشگاه پیام نور کشور بعد از اعلام و ابلاغ به سازمان سنجش برای افزایش شهریه اقدام می‌شود.

 

وی افزایش این شهریه را متاثر از افزایش هزینه کرد دانشگاه از قبیل آب، گاز، برق و... دانست و خاطرنشان کرد: افزایش قیمت‌ها در کشور برای همه چیز است به همین خاطر دانشجو را نیز شامل می‌شود منتهی افزایش قیمت در دانشگاه‌ها کمتر است. میانگین معمول افزایش شهریه بین 15 تا 18 درصد است که هر سال اعمال می‌شود.

 

حسنی در واکنش به خبر اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور و تشکیل کمپین اعتراضی بیش از 400 نفری آنها به افزایش شهریه‌ها و نوشتن نامه اعتراضی به دکتر رستمی رئیس دانشگاه پیام نور اظهار داشت: مگر قرار است هر کس اعتراضی می‌کند ما پاسخگوی آن باشیم؟ دانشگاه قانون را اجرا و در چارچوب آن حرکت می‌کند؛ این که دانشجویان به دکتر رستمی نامه نوشتند، خب بنویسند یا اینکه کمپین اعتراضی تشکیل داده اند، خب تشکیل بدهند ما نمی‌توانیم قانون را به خاطر اعتراض آنها بشکنیم و تغییر دهیم.

 

دانشجویان با شرایط پیش آمده دست به تشکیل کمپین اعتراضی زدند که تاکنون بیش از ۴۰۰ عضو پیدا کرده است. آنها هم چنین در نامه‌ای خطاب به دکتر رستمی ریاست دانشگاه پیام نور مراتب اعتراض خود را اعلام کردند؛ در ابتدای این نامه به اولین خبر و بدترین آن اشاره می‌شود به اینکه افزایش 18 درصدی شهریه ثابت برای تمام ورودی‌ها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از ۷۱۴۰۰۰ تومان به ۸۴۰۰۰ و مقطع دکترا از ۲۳۰۰۰۰۰تومان به ۲۸۰۰۰۰۰ تومان اقدامی خلاف قانون است چرا که شهریه ثابت از اسمش پیداست یعنی ثابت و بدون هیچ گونه تغییر.

 

این نامه هم چنین بازگو کننده ۶ واحدی شدن پایان نامه و عدم تاثیر معدل در مقطع کارشناسی ارشد است که به گفته دانشجویان موجبات دلسردی و تغییر شیوه آموزشی به شیوه آموزشی محور گردیده است. همچنین حذف کلاس‌های الکترونیکی برای تمام ورودی ها، اجرای طرح زوج و فرد برای ارائه دروس در برخی واحدها،‌ پرداخت شهریه ثابت جهت تمدید پایان نامه برای ورودی های 94 به بعد، عدم برگزاری کلاس‌های حضوری در آخر هفته، عدم ارائه کلاس های خودخوان و بسیاری کارشکنی و مشکلات دیگر در این نامه آمده است که برای اطلاع از جزئیات آن می‌توانید اینجاکلیک کنید.

 

اینطور که پیداست دانشجویان پیام نور به درد دیرینه دانشجویان دانشگاه آزاد مبتلا شدند؛ دردی که سالیان درازی است هیچ راه درمانی برایش یافت نشده و از یک قانون پایستگی از ترمی به ترم دیگر برای دانشجویان جدید الورود و قدیم الورود وضع می‌شود و کاری به کار عزل و نصب مدیران و روسای دانشگاه‌ها ندارد. دانشجویانی که با واژه «افزایش شهریه» بالاجبار انس گرفته اند و هر ترم درست به نیمه‌های شهریور که می‌رسیم با این پدیده مواجه می‌شوند. به راستی چه کسی باید بر روی این اتفاقات نظارت داشته باشد؟

اتهای پیام/قدر

۹۵/۰۶/۱۷
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام‎نور مرکز بندرعباس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی